Laghee Heroes: stevige gravelrit van de Sartoria Ciclistica

De Sartoria Ciclistica uit Como hebben met de Laghée heroes een stevige gravelrit uitgetekend. En die willen wij wel een keertje uitproberen. Veel hoogtemeters, eindeloze vergezichten, pittige gravelstroken maar bovenal een fantastische manier om het Comomeer op een sportieve manier te ontdekken.

Gravelride van Sartoria Ciclistica rond het Comomeer… Via Komoot botsen we eerder toevallig op de “Laghee Heroes” gravelride, uitgestippeld door de Sartoria Ciclistica, een lokale fietsclub. Maar achter ‘t clubje zit veel meer: de Sartoria Ciclistica baten baten een fietswinkel met een koffiebar uit in Como waar je ook branded fietstenuetjes kan kopen. En voor de liefhebbers, die zien er best leuk uit! De Laghee Heroes gravelride vormt het parcours voor het gravelevenement dat de Sartoria Ciclistica elk jaar organiseren. En die 125 km gaan wij vandaag fietsen!

We starten in het nog frisse ochtendgloren in Mezzegra vanuit Hotel Lario en rijden naar Menaggio. Na een koffietje en cornetto zetten we een eerste klimmetje in dat ons via Porlezza naar het meer van Lugano brengt. Gisteren nog grijze wolken en bakken regen, nu breekt het lentezonnetje door. Love it!

Via Osteno klimmen we de Valle d’Intelvi in. We fietsen door Ponna Inferiore en dan weet je dat er na een pittige klim nog een Ponna Superiore volgt.

Vanaf het kleine meertje van Bolla del Tellero loopt het parcours over gravel doorheen het bos. Wanneer je ‘t bos uitkomt heb je een prachtig uitzicht over het Comomeer én zit de eerste klim er zo goed als op.

Meer van Bolla del Tellero
We klimmen de Valle d'Intelvi in

Het volgende segment loopt in dalende lijn via Pigra tot Argegno. De remmen lopen warmen en beginnen te piepen. We nemen de hoofdbaan tot in Laglio waar we in de Vecchia Regina een -noodzakelijke- lunchpauze inlassen in Osteria Vecchia Molo. Remmen laten afkoelen en kelen wat verfrissen. Het zonnetje schijnt pal op het terrasje van de kleine osteria waar visspecialiteiten geserveerd worden. Een primi pitta prosciutto en bresaola, gevolgd door een spaghetti con missoltino, specialiteit van de chef. Fris colaatje erbij, zonnebrilletjes op de neus en de warmte van het zonnetje. We hebben de helft van de hoogtemeters en kilometers afgelegd, we zijn niet gehaast. Nog niet…

We rijden verder naar Como waar het parcours ons door de kleine straatjes brengt. We laveren doorheen de dagjesmensen die op zoek zijn naar een terrasje in de zon. Voor ons start de klim naar Brunate en de Faro Voltiano. De hoogtemeters komen er vlotjes bij. Vanaf de vuurtoren loopt het parcours nog even over het asfalt maar gaat dan over in gravel en korte oneffen betonbaantjes die stevig naar boven gaan. We staan op de trappers en begroetend puffend de vele wandelaars die het pad op een zonnige zaterdag hebben uitgekozen om te genieten van de mooie uitzichten.

Gravelride Sartoria Cyclista
Genieten van het prachtige uitzicht

Het parcours slingert verder over een smal en uitdagend bospaadje. Dikke wortels en af en toe een stevige rotspartij doen ons voet aan grond zetten. Voor een mountainbike net fietsbaar, voor een gravelbike wordt het wat moeilijk. Eens het bos uit merken we hoe hoog we geklommen zijn. Het pad slingert verder en verder. De pittige betonbaantjes wisselen met gravelstroken. De explosiviteit loopt uit de benen en jawel, af en toe wordt er gewandeld. Met de fiets in de hand genieten we van de prachtige omgeving en de vergezichten over de bergen en het Comomeer. De track loopt over de bergkam van Brunate tot Bellagio. Links en rechts kijk je eindeloos ver.

Gravelen in de bossen rond het Comomeer
Biertje drinken aan rifugio Riella
Aan de rifugio Riella drinken we een biertje. Even uitpuffen en onszelf een schouderklopje geven. De uurwerken geven al snel 17u20 aan. We realiseren ons dat we toch maar beter haast beginnen maken willen we voor het donker beneden zijn. Maar het parcours steekt daar een stokje voor: net wanneer we denken stilaan ‘t hoogste punt bereikt te hebben duikt er een nieuwe klim op. We fietsen wat we kunnen maar moeten te vaak voet aan grond zetten. De zon verdwijnt genadeloos achter de bergkammen. De batterijen van de GPS’en worden ook ongeduldig. Gelukkig hebben we nu écht het hoogste punt bereikt. Nu kan het toch alleen maar snel dalen zijn? Toch?
Pittige betonbaantjes
Graveltocht rond het Comomeer
Beneden ons ligt het Comomeer en zien we -eindelijk- Bellagio liggen. En wat ligt er nog tussen ons? Het skigebied San Primo! We knijpen de remmen dicht en beginnen de afdaling. Al snel komen we terecht tussen stevige rotspartijen en moeten we opnieuw te voet verder. Fiets over de schouder en met de fietsschoenen behoedzaam naar beneden schuifelen. Dit stukje is helemaal niet fietsbaar meer. Jammer! En zo zijn we opnieuw een uur verder vooraleer we terug op het asfalt staan. Ondertussen is het donker en frisjes. We knippen de fietsverlichting aan, doen een extra kledinglaagje aan en duiken naar beneden over het asfalt naar Bellagio.
Afdaling San Primo

We hebben geluk. De ferryboot staat net op vertrekken. We kopen snel een ticket en gaan aan boord. Rillend van de koude en de inspanning nemen we onze laatste selfie. Vanuit Cadenabbia fietsen we nog de laatste 3 kilometer naar ons hotel… Een Aperol, pastaatje en een bed, meer vragen we vanavond niet meer!

Zijn we de volgende dag nog fan van de Laghee Heroes? Absoluut. Het is een uitdagende fietstocht die je op de meest fantastische plekken brengt met je fiets. Het is een fietstocht over asfalt, gravel en bergpaden doorheen bossen, dorpjes en Como. Het eerste deel en klim is op maat van een gravelbike. Voor het tweede deel van de tweede klim is een mountainbike veel beter geschikt. Weet dat deel twee veel zwaarder is dan deel één. Voorzie voldoende drank en energie, aangepaste kledij en een volle batterij wanneer je over de bergkammen dokkert.

Facts & figures
Liselotte en Paul

Enthousiaste schouders onder onze blog Amiamo Lago di Como. Onze passie voor het Comomeer uitschrijven, dat is wat we graag doen!
Lees ook volgende blogposts
Ontdek in onze webshop

Koop de Explore Lake Como gids online!