Een weekend sightseeing aan het Comomeer

Ondanks de slechte weersvoorspellingen vertrekken we toch naar het Comomeer voor een weekendje er tussenuit. We kiezen voor de vaste ingrediënten aperitieven, lekker eten en een toertje rond het Comomeer.

Een weekend sightseeing aan het Comomeer… Regenbuien, sneeuwbuien… Het weerbericht en z’n aprilse grillen doet ons twijfelen om af te reizen naar het Comomeer. We wikken en wegen maar besluiten uiteindelijk toch om te gaan. Er even tussenuit, het zal ons deugd doen. En bij die ons hoort dit keer ook Tom bij!

De neus van het vliegtuig duikt de wolken in. Dikke regendruppels spatten tegen de raampjes. We landen en haasten ons naar de autoverhuur. Tien minuutjes later verdwijnt luchthaven Malpensa uit de achteruitkijkspiegel van de Mitschibushi Space Star en kan het weekend beginnen. En dat begin heet natuurlijk wijnbar Millesimo

Pigra Comomeer
Uitzichtpunt Belvedere in Pigra

We verblijven dit weekend in Hotel Fiorini in Carate Urio. We zijn er de eerste gasten van het nieuwe seizoen dat vandaag op 1 april start. Aan enthousiasme hier helemaal geen gebrek. Het restaurant is nog niet open: met de goedkeuring van de eigenzinnige maar o-zo joviale hoteleigenaar trekken we vanavond naar Osteria del Beuc in Cernobbio. Aperitiefje, lokale gerechtjes, een goed glas wijn en fijn gezelschap. Regenweer? Wat regenweer?

Zaterdag. De volgende ochtend schuiven we benieuwd de gordijnen open: wolken ronden de bergflanken maar geen regen! Genietend van een koffietje op het terras van onze kamer laten we het kabbelende water en de frisse ochtendlucht op ons inwerken. Neen, we gaan ons vanochtend zeker niet haasten en optimaal genieten van de rust aan de lekker gevulde ontbijttafel.

Pigra Comomeer
Pigra kabelbaan
Genieten van het uitzicht in Pigra

Van de ontbijttafel gaat het naar Argegno om er de kabelbaan naar Pigra te nemen. De gondeltjes brengen ons in no-time naar een prachtig uitzicht, hoog boven het Comomeer. We volgen het wandelpad naar het Belvedere uitzichtpunt. Deze korte wandeling loopt achter de tuin van Villa Peduzzi. Een luxueus pareltje voor de gefortuneerde liefhebbers…

Terug beneden willen we verder rijden naar Menaggio maar dat blijkt niet te lukken. In Colonno is de weg onverbiddelijk afgesloten. Tijdens het noodweer van 28 juli 2021 met ongeziene regenbuien en modderstromen werd het wegdek in Colonno beschadigd. Ingrijpende herstellings- en verbeteringswerken werden uitgevoerd. De traditionele weg rond het Comomeer werd maandenlang afgesloten voor alle verkeer. Geen pretje als je ’t ons vraagt. De enige optie is de omleiding volgen van Argegno via het meer van Lugano en vervolgens Megganio… Auwtch!

We verdrinken ons in de Aperol Spritz en genieten van een snelle maar overheerlijke hap in Café del Pèss: een krokante pizzabodem met fijne schelletjes mortadella, een zacht pestosausje, krokante pistachenoten met daar bovenop een smeuïge burrata.

Bellagio Comomeer
Toekomen in het statige Bellagio

En de sightseeing toer is bijlange nog niet gedaan… De autoferry vanuit Cadenabbia brengt ons naar Bellagio. We rijden onmiddellijk verder naar Torno waar we traditioneel het terrasje opzoeken van B&B Torno alla Riva. Prosecco en een plankje Italiaanse versnaperingen op ’t mooiste pleintje van het Comomeer laten we niet aan ons voorbij gaan.

En zo komen we uiteindelijk in Como terecht. We slenteren door de straatjes en lopen winkeltjes binnen en buiten.

Ook wat het eten betreft vanavond zoeken we ’t niet te ver. We reserveren een tafeltje voor drie in La Locanda del Cantiere in Laglio. Enkele jaren geleden waren we al grote fan van het hotel. Vanavond kunnen we ook het restaurant aanraden: gezellig zitten in de oude scheepswerf, correcte bediening en lokale visgerechten op het mooie menu.

We hebben er een fijne dag opzitten. Geen nieuwe exploten maar gewoon genieten van wat goed is!

Zondag. In de voormiddag hebben we nog net de tijd om naar Brunate te rijden. Snel wat kiekjes nemen aan Faro Voltiano en een laatste aperitiefje… En warempel, de zon komt nog even piepen. En zo kleurt onze laatste Aperol Spritz nét wat feller oranje. Een betere afsluiter van een heerlijk weekend konden we niet bedenken.

Bellagio Comomeer
Ferryboot naar Bellagio
Liselotte en Paul

Enthousiaste schouders onder onze blog Amiamo Lago di Como. Onze passie voor het Comomeer uitschrijven, dat is wat we graag doen!
Lees ook volgende blogposts
Ontdek in onze webshop

Koop de Explore Lake Como gids online!